Blegny mijnbezoek
Aangezien ik in Limburg studeer lijkt het mij wel interessant om eens meer te weten te komen over de geschiedenis van deze prachtige provincie. Ik heb gehoord dat de mijnbouw een belangrijke plaats inneemt in de geschiedenis van Limburg, dus lijkt het mij interessant om eens een mijn te bezoeken.
Samen met mijn zus, mijn tante en mijn oom ga ik deze week de mijnen van Blegny bezoeken. Deze liggen wel niet in Limburg, maar ik heb gehoord dat deze rondleiding/museumbezoek een goede indruk geeft van het werk in de Belgische mijnen algemeen.
Tijdens het bezoek aan de mijnen van Blegny zou ik graag het antwoord vinden op de volgende vragen:
- Wat heeft de mijnbouw betekent voor de geschiedenis van België?
- Hoe waren de werkomstandigheden in de mijnen?
- Wat was de invloed van de Tweede Wereldoorlog op de mijnbouw?
- Voor welk type van leerlingen zou deze uitstap geschikt zijn?
Bezoek aan Blegny
Woensdag 13 november 2013 ben ik samen met mijn zus, oom en tante de steenkoolmijnen in
Blegny gaan bezoeken. Na ongeveer één uur te hebben gereden kwamen we aan in
Blegny. Er was een ruime parkeerplaats voorzien, waar ook veel bussen stonden
met jongeren om de mijnen te bezoeken.
Bij de receptie kregen we een groep toegewezen met een gids. Voordat we
de mijnen gingen bezoeken kregen we eerst een film te zien over de geschiedenis
van de mijnen.
De
steenkoolontginning in Blegny begon in de 16de eeuw. Tijdens de Tweede
Wereldoorlog werden de mijnen deels opgeblazen. Het ontginnen van
steenkoolmijnen ging nog wel verder, maar aan een vertraagd tempo. Vanaf 1970
bereikt de jaarlijkse productie een topniveau, maar een paar jaar later
besliste de staat om geen subsidies meer te geven aan de Waalse
steenkoolmijnen. In 1980 was het dan ook definitief gedaan met de
steenkoolontginning in Blegny. Sindsdien is deze mijn een toeristische
attractie geworden.

We
liepen via trappen nog dieper de steenkoolmijn in tot op een diepte van 60
meter.
Hier
loopt een klein treinspoor waarlangs het steenkool vroeger werd
getransporteerd.
Hier
zien we ook de sleufmachine, waarmee
vroeger de steenkool werd losgemaakt. We zien ook de stuttingen die moest
verhinderen dat het plafond instortte.
Via
trappen zijn we uiteindelijk terug naar boven gelopen waar we machines voor de transport
van steenkool konden bezichtigen. Hier kreeg je een goed beeld van het werk dat
de mijnwerkers deden in de werkplaatsen. Er stond ook een gigantische
boormachine om een gang doorheen verschillende lagen te boren. De gids vertelde
ons ook over de soorten steenkool, want daar schijnt ook nog heel veel verschil
in te zitten. Er was volgens hem een eind gekomen aan het graven naar steenkool
omwille van alternatieve, milieuvriendelijkere energiebronnen. Het leuke aan de
gehele rondleiding is dat het verzorgd
wordt door een ex-mijnwerker. De gids waar wij een rondleiding van kregen had
vroeger altijd gewerkt in de mijnen van Beringen.
- Wat heeft de mijnbouw betekent voor de geschiedenis van België?
De steenkoolmijnen zijn lange tijd de grote trots van België geweest. Met behulp van zware machines kon men diep onder de grond het zwarte goud delven. De mijnbouw heeft voor veel werk gezorgd. Niet enkel Belgen, maar ook veel buitenlanders werden te werk gesteld in de mijnen. Vanaf halverwege de 20e eeuw was hier veel geld te verdienen. Vooral Wallonië werd economisch sterker, maar ook in Limburg ging het steeds beter met de economie.
Mede door de komst van veel buitenlanders die hier in de mijnen kwamen werken kent België nu een verscheidenheid aan nationaliteiten. Vooral veel Turken, Marokkanen en Italianen kwamen hier in de mijnen werken. Sinds de opkomst van gas en aardolie werd de ene mijn na de andere gesloten en afgebroken. Gelukkig heeft men van de mijn van Blegny nog een museum kunnen maken.
- Hoe waren de werkomstandigheden in de mijnen?
De werkomstandigheden waren slecht. 14 tot 16 uur per dag werken was normaal, bij een zesdaagse werkweek. Vakanties bestonden niet. Het werk was meestal gevaarlijk en ongezond. Stoflong was een veelvoorkomende aandoening die voor veel problemen zorgde. Ook door de vele instortingen, verouderde gangen en gasontploffingen was het gevaarlijk werken in de mijnen.
Er hebben ook nog kinderen gewerkt in de mijnen. Voor de
werkgevers was dit gunstig, omdat die veel goedkoper waren dan volwassenen.
- Wat was de invloed van de Tweede Wereldoorlog op de mijnbouw?
Sinds de Tweede Wereldoorlog produceerde de mijnen nog op topcapaciteit, maar sinds de kolencrisis van 1958 nam de vraag naar kolen sterk af. Dit kwam vooral door goedkopere importkolen, olie en aardgas. Het werd pijnlijk duidelijk dat de grote mijnbouw in België stilletjes zijn einde naderde.
- Voor welk type van leerlingen zou deze uitstap geschikt zijn?
De uitstap
is praktisch heel haalbaar. Het is vanuit Hasselt één uur rijden naar Blegny.
Het bezoek duurt ongeveer twee uur. De leerlingen kunnen in groepen worden
opgedeeld om de drukte in de nauwe mijngangen beperkt te houden. Het mijnbezoek
kost 9,00 euro per persoon. Hierbij komen nog de kosten voor de busreis heen en
terug.
·
Geen opmerkingen:
Een reactie posten